به گزارش خبرنگار خودروکار،در واقع مهم ترین بخش چرخشی موتور خودرو همین یاتاقانها هستند و چون وجود آنها باعث می شود که اصطکاک بین فلزات حذف شود هر گونه اختلالی در این مکانیزم باعث از بین رفتن لایه روغن oil film و تماس فلز با فلز می شود که در اصطلاح به آن
یاتاقان زدن می گویند.
تماس میل لنگ با شاتون و نیز پایه های نگهدارنده بدنه موتور از طریق یاتاقان است و این یاتاقانها روی لایه ای از روغن حرکت می کنند، اگر به هر دلیلی این لایه روغن از بین برود تماس فلز با فلز صورت می گیرد که نتیجه اش اصطکاک و تولید حرارت شدید است ( از طرفی موتورهای احتراق داخلی خودشان گرمای زیادی هم تولید می کنند و این گرم شدن مزید بر علت شده و شتاب می گیرد).
توجه: وقتی موتور
یاتاقان میزد بلافاصله باید موتور خاموش شود در غیر اینصورت سبب کج شدن میل لنگ میشود.
استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن می شود. در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرمگرفتگی میشوند زمانی که این جرمگرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغنکاری میشود که این جرمگرفتگی مسیرهای انتقال روغن و جرمگرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغنکاری صحیح یاتاقانها می شود و یاتاقانها در شرایط بسیار بدی قرار میگیرد.
وجود براده در کف کارتل روغن سبب تجمع پلیسه و رسوبات در توری فیلتر روغن میشود. سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کنهای هیدرولیکی آن نیز جرم شدیدی میگیرد. با باز کردن پایین موتور متوجه می شوید که بابیت یاتاقانهای متحرک سیلندرها نیز از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میللنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبکاری شده است گفته میشود.
علائمی که نشان میدهد موتور ممکن است یاتاقان بزند:چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (970rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمیرسید. با افزایش دور از 1200 rpm به بالا صدای
یاتاقانهای متحرک کاملاً واضح شنیده میشد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.
اگر خودرو یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم به تراشکاری رفته و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست چون یا قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش 60 است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست .
علت یاتاقان زدن موتور چیست ؟· خرابی پمپ روغن oil pump
· بدون آب ماندن موتور ( بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ ها و یا نشتی های دیگر ) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می شود در واقع همانطوریکه تب کردن در بدن باعث تشنج می شود داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود .
· کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن
· راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد بطوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .
چه موقع باید یاتاقان ها را عوض کرد در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابیت یاتاقانها ؛ لازم است که یاتاقان تعویض شود. وقتی بعد از گذشت 10 سال یا پیمودن مسافتی بالای 100 هزار کیلومتر موتور را برای تعمیر اساسی باز می کنید بهر حال بهتر است یاتاقانها تعویض شوند.
شما از ما بپرسید!***
گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی
خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا "خودروکار" به آن ها پاسخ
دهد.
انتهای پیام/
دلیل یا تاقان زدن خودروی شما نفوذ آب به داخل روغن میباشد
متاسفانه ماشین من که اپتیما 2012 با کارکرد 107000 کیلومتر هست ، تو جاده یاتاقان زد به دلیل خرابی اویل پمپ
خلاصخ به یه تعمیرکار حرفه ای سپردمش و حدود یک هفته زمان برد و موتور جمع شد. با دستمزدش شد حدودا 5500
قطعاتی هم که خریدم اینا بود
میل لنگ.شاطون.یاتاقان یه دست کامل.واشر کامل.اویل پمپ
حالا یه سوال هم از اساتید محترم دارم. الان ماشین مثل قبلشه و با یه استارت روشن میشه.موتورشم صداش طبیعیه،شتاب هم مثل قبل عالیه.تا الانم بعد تعمیر 1800 تا باهش راه رفتم ولی کلا یه استرسی باهام هست که نکنه دوباره. .
کلا میخوام بدونم اینکه موتور باز شده مشکل خاصی نداره?
راستش با اینکه همه چیزش مثل قبله ، همش نگرانم که دوباره نندازتم تو خرج
کلا موتوری که باز میشه ، میشه روش حساب باز کرد یا نه ؟؟
دو هفته پیش ماشین یاتاقان زد و رفتم پیش مکانیک گفتش که هیچی روغن توی موتور نمونده و به همین علت بود چون روغن رو دیر عوض کردم حالا هم تعمیر موتور کردم و 3میلیون و 200 هزار تومن فقط خرج تعمیر موتور شد. حالا بعد 2 هفته ک ماشینو پس گرفتم چراغ استوپ و چراغ روغن بعضی مواقع چشمک میزنه وبوق میزنه !!!! قبل از اینکه تعمیر موتور هم بکنم ماشینو همین اتفاق افتاده بوده ظاهرا !!!! امپر اب هم خیلی بالا میره مکانیک گفته بود ک این اولا یکم ممکنه امپر اب ماشین بالا باشه و این حرفا ولی فکر کنم چرت گفته یجای کار میلنگه!!؟!!
چند روز پیشم گیجیه اب رو عوض کردم باز 80 تومن پولشو دادم ولی باز امروز روشن شد چراغ استوپ و چراغ روغن!!!!!!!
لطفا بگید چیکار باید بکنم ایا تعمیر کار موتور رو درست تعمیر نکرده یا چی؟! لطفا سریع راهنمایی کنید نمیخوام بازم 4 تومن دیگه خرج بزاره رو دستم!!!
لطفا درباره ی علت شکستن رینگ پیستون و علائمش هم بنویسید خیلی ممنونم.
لطفا درباره ی علت شکستن رینگ پیستون و علائمش هم بنویسید خیلی ممنونم.
من 206 تیپ دو مدل 89 دارم . ماشین از قسمت جلو صدای زیادی میده.صدایی شبیه بد چرخیدن هرزگردها یا شل بودن تسمه ها .ولی این رو چک کردن گفتن این نیست.
نمیدونم مشکل از چیه .ممکنه یاتاقان باشه ؟
مشکل دیگه اینکه توی سربالایی اگر ماشین ایستاده باشه به سختی حرکت میکنه و توی ترافیک به مشکل میخورم چون میاد عقب و باید با ترمز دستی و فشار زیاد به گاز حرکت کنم.وقتیم ماشین بزنیش کمه و چند روز روشن نشده مجبورم مدام روشن کنم تا روشن بمونه چند بار اول بلافاصله خاموش میشه.نمیدونم این مشکلات بهم ربط دارن یا خیر .لطفا راهنمایی کنید مکانیکها هر کدوم یه چیزی میگن
بنده حدود چهارماه پیش موتور ماشینم رو که یک سمند ef7 بنزینی هست رو برای مشکل یاتاقان زدن به تعمیرگاهی بردم و باهزینه ۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان تعمیرش کردم ولی الان دوباره همون مشکل که روشن شدن چراغ روغن و استپ و چک ماشین و با صدای تق تق از داخل موتور روبرو شدم وقتی به تعمیرکار مراجعه کردم گفت بمن ربطی نداره و دوباره باید تعمیر بشه با اخذ هزینه مجدد حالا سوالم اینه که ایا بنده میتونم از ایشون بخوام که ماشینم رو بدون هزینه تعمیر کنه یا شکایت کنم به صنف و یا .... شما بفرمایید چکار کنم چون دیگه نمیتونم دوباره پنج میلیون خرج کنم در صورتی که موتور کامل کامل هشت ونیم میلیون قیمتش هست ؟؟؟
ممنون و سپاس از شما دوست عزیز